Ny blogg

Skaffade efter ett infall i natt en ny blogg och ni hittar mig nu här.

Femtonde augusti tvåtusentretton

Då jag är så dålig på att komma på rubriker ska jag nog börja skriva dagens datum så som denna förutom när jag skriver om typ någon resa eller så.

Till det jag tänkte skriva om från början. Det har hänt en hel del sedan förra gången och det är några saker som jag inte berättat. Det som har upptagit det mesta av min tid kommer i ett flertal inlägg då jag orkar sätta mig vid datorn och skriva på riktigt.

I alla fall så har mina tankar sedan den tolfte juli mest kretsat kring hösten. Det är så att jag på måndag sätter mig med ett antal väskor på ett tåg bort från Falun, norrut till Luleå. En stad jag kommer bo i i minst fem år framöver om inget oväntat händer. Jag kom alltså in på civilingenjörsprogrammet och har förmodligen tagit examen 2018.

Nu när jag åker upp så har jag en bråkdel av allt som jag så småningom vill ta upp med mig. Det råder som bekant bostadsbrist i universitetsstäder och så också i Luleå. Kommer där för att börja min tid som Lulebo på vandrarhem, LTU har avtal med några stycken, i väntan på att hamna först i bostadskön alternativt hitta någon att dela bostad med. Det känns bra att i alla fall ha tak överhuvudet och jag tror att jag som person klarar av att bo en längre tid med andra människor.

Jag håller på att packa för fullt. Ska få med mig så mycket olika typer av kläder nu, för det kan ju hinna bli kallt innan jag hittar något annat. Det var en liten update på höstens och mina framtids planer.

När vi gjorde ungspannkaka i nya ugnen för första gången blev det mer av en spacecake…..

Sommar

Sommaren har väl nått typ halvvägs nu. Har inte hänt överdrivet mycket förutom att jag gjort mina fyra veckor på tidningstjänst. Ett jobb med tidiga morgnar, underbara soluppgångar och en hel del trappsteg. Det har varit kul och jag tänker söka nästa sommar också, även om jag skulle tycka att det vore mindre kul och behöva ut på cykel när det är typ tjugo minus och kolsvart.

Förutom att jobba har jag gjort en hel del. Bland annat

• Träffat Sofias pojkvän
  • Spelat minigolf
  • Solat och badat
  • Ätit grillat
  • Plöjt podcasts och ljudböcker

Resten av sommaren ska jag planera hösten och semestra med familjen innan det är dags för en ny vardag.

Välförtjänt semester

Hästarna på klubben är på semester, alltså bete, just nu. Jag var med som chaufför och fotograf då hästarna reds till och släpptes på betet.

Molly

Flugan

Atos

IMG_0162 IMG_0172 IMG_0181 IMG_0183 IMG_0185

Porträttbilderna är fotade i stallet innan ritten och det är alla storhästarna på klubben utom två. De som saknas är Freja och Feline. De andra bilderna är sådär då jag bara tog kameran och på satt mitt fasta objektiv så ja de blev på det avstånd de blev.

Nu har hästarna varit på bete ett tag och jag var med Malin och Anna dit en gång för att titta till dem.

Midsommar i Torsång

Har firat många midsomrar i Torsång genom åren. I år var det första gången jag firade där utan att vara i Mårtens, mormor och morfars gamla sommarstuga som inte längre finns i släkten.

Vi var hos min kusin Magnus och hans sambo Lotta. Lunch och tårta åts hemma hos dem och framemot femtiden gick vi neråt till festplatsen. På vägen såg vi kyrkbåtarna också på väg mot festplatsen. Vi tittade på majstångsresningen och gick sedan tillbaka till deras hus. Till kvällen var vi till några bekanta till Magnus och Lotta och grillade. Ett mycket trevligt firande med ett riktigt midsommarväder under kvällen.

Skolavslutning & Student

I fredags hade de flesta skolorna här i Falun skolavslutning. För första gången var jag inte en lycklig elev med ett långt sommarlov framför sig.  Denna dag var det två grejer jag skulle på, först Agnes skolavslutning på Britsarvsskolan och sedan Stinas utspring.

Agnes slutade åttonde klass på Britsarvsskolan och skulle uppträda på avslutningen tillsammans med Maria som sjöng Let her go och Agnes kompade på elgitarr. Helt klart det bästa uppträdandet och det som fick mest applåder.

Agnes och Maria

Senare vid tolv tiden åkte jag och Malin ner till stan för att se på Stinas utspring på Falu Fri. Det var med blandade känslor som jag såg alla glada studenter både där och runt om på stan. Stina fick av mig en krokodil och ett presentkort på HM.

IMG_0019 IMG_0023

Stinas klass

Fin skylt

IMG_0033 IMG_0032

Hon fick en Lilla Gubben med ett snöre runt halsen. Tänk om min familj varit så smarta så jag inte fått en ful, långhalsad kossa.

Luleå

Här i veckan har jag varit Luleå på besöksdagar för en del av de som sökt till LTU i första hand.

Jag åkte med tåg från Falun på måndageftermiddag med tretton timmars resa framför mig. Att resa med nattåg var en upplevelse som på vägen upp inte var så trevlig men dessutom bättre på väg hem. Dit hade jag svårt att sova då jag nog var nervös. Fram kom jag i alla fall efter många timmar genom de norrländska skogarna. Klockan var inte ens sju och hungrig var jag. Hittade en Pressbyrån där frukost inhandlades och i den intilliggande vänthallen intogs den. Efter lite vila gick färden vidare mot lokalbussarna och en buss till universitetet.

Framme på universitetet duschade jag på gymmet, Stil. Och sedan en lång på att allt skulle dra igång. När det kommit några fler gick vi tillsammans med studentguider till något som kallas Teknikens hus, litegrann som en blandning av Framtidsmuséet i Borlänge och Teknikverkstan i Falun. Där vi kollade runt gjorde lite grejer och började prata några tjejer. När vi kom tillbaka satt vi oss hela gänget som gick till Teknikens hus och pratade, åt smörgås och väntade på att det hela skulle dra igång. Dagen fortsatte med allmän information, gruppindelning, programinformation, rundtur i Luleå centrum, fika på Kulturens hus, rundvandring på universitetet och till sist middag med mer information, lite spex och så. Efter middagen åkte stora delar av de som var där till campingen där vi skulle övernatta. Delade stuga med två trevliga tjejer som jag på kvällen tyckte var lite irriterande, men det var bara för att jag var trött. Somnade väldigt tidigt.

Nästa dag så vaknade vi, jag åt min frukost och stugan städades. Under dagen fick vi se lite olika bostadsalternativ för studenter. Efter bostadsvisningen var vi fria och många hade timmar att fördriva i Luleå. Vi var ett gäng på 12-13 personer som åt lunch tillsammans på Max, sedan gick vi runt på stan och hamnade till slut på ett café där vi satt i många timmar. Folk droppade av och till sist var vi bara tre stycken kvar som skulle med samma nattåg. På hemresan var det mycket lättare att sova och när vi var framme i Gävle var jag hyfsat pigg.

I varje fall så ser jag fram emot att flytta och studera i Luleå. Nu är det bara att vänta på antagningsbeskedet då.

Gruppbild på de som lunchade tillsammans. Nu hoppas vi att alla kommer in till hösten. Bilden har Josephine Eén fotat.

Voltigeavslutning

Igår så hade vi sommaravslutning med voltigen, vilket innebar uppvisning för alla intresserade. Jag longerade lag 3, barnen som jag och Ella tränat i vår. De fick vara på ponnyn Madicken, som dagen till ära dekorerades med blommor och flätor i man och svans. Alla voltigörer, stora som små var jätteduktiga.

Alla som är involverade i voltigen inklusive våra tre tävlingshästar, Cournado, Madicken och Jojo.

När vi alla stod där inne så avtackades jag med en gåva och så fick alla ledare en mindre gåva också. Jag kommer ju tyvärr inte kunna fortsätta med voltigen då jag flyttar.

Jag fick alltså två muggar, två ljuskoppar och två filtunderlägg. Jättefina grejer alltihop!

Tillbaka i hemstaden

Sofia har sedan en vecka tillbaka flyttat hem till Falun. Detta för sommaren och sedan i höst göra sin första praktik i Borlänge. I varje fall så träffades vi igår. En kort vända på stan, Sofia skulle ha kläder till ett studentfirande och jag skulle kolla på en jacka.

När dessa bestyr var klara skulle vi fika och tänkte gå på ”vårt” café, Vi 3, men de hade inte öppet på söndagar. Något som vi inte minns att de haft förr. I jakt på ett annat fik kom vi fram till att vi inte gillar många av de som finns här. Till slut kom vi att tänka på Bryggcaféet. Ett café jag varit på många gånger och Sofia hade premiär på. På väghet stötte vi på en gammal klasskompis.

Bilderna är Sofias

Klubbtävling i dressyr

Idag var det dags för deltävling fyra av FRK:s vårcup. Jag har tidigare varit med på den dressyr som varit. Denna gång var jag anmäld på Crazy och då hon ibland gör sak för sitt namn och jag inte galopperat med henne sen vi red inne sist så var förväntningarna från min sida låga.

Uppvärmning gick mycket bra. Hon höll sig lugn och slappna, och jag kunde utan problem sitta i traven. När det var dags för oss så testade jag galoppen innan jag fick startsignal. Hann inte riktigt få tillbaka henne som innan utan det blev lite springigt. Galoppen gick uselt, men är nöjd med mig själv att jag äntligen galopperade henne. Det jag tar med mig från dagen är den bra uppvärmningen, att jag vågade galoppera och slutligen att det är ganska kul att tävla även om det än så länge bara är på klubbnivå.