Luleå

Här i veckan har jag varit Luleå på besöksdagar för en del av de som sökt till LTU i första hand.

Jag åkte med tåg från Falun på måndageftermiddag med tretton timmars resa framför mig. Att resa med nattåg var en upplevelse som på vägen upp inte var så trevlig men dessutom bättre på väg hem. Dit hade jag svårt att sova då jag nog var nervös. Fram kom jag i alla fall efter många timmar genom de norrländska skogarna. Klockan var inte ens sju och hungrig var jag. Hittade en Pressbyrån där frukost inhandlades och i den intilliggande vänthallen intogs den. Efter lite vila gick färden vidare mot lokalbussarna och en buss till universitetet.

Framme på universitetet duschade jag på gymmet, Stil. Och sedan en lång på att allt skulle dra igång. När det kommit några fler gick vi tillsammans med studentguider till något som kallas Teknikens hus, litegrann som en blandning av Framtidsmuséet i Borlänge och Teknikverkstan i Falun. Där vi kollade runt gjorde lite grejer och började prata några tjejer. När vi kom tillbaka satt vi oss hela gänget som gick till Teknikens hus och pratade, åt smörgås och väntade på att det hela skulle dra igång. Dagen fortsatte med allmän information, gruppindelning, programinformation, rundtur i Luleå centrum, fika på Kulturens hus, rundvandring på universitetet och till sist middag med mer information, lite spex och så. Efter middagen åkte stora delar av de som var där till campingen där vi skulle övernatta. Delade stuga med två trevliga tjejer som jag på kvällen tyckte var lite irriterande, men det var bara för att jag var trött. Somnade väldigt tidigt.

Nästa dag så vaknade vi, jag åt min frukost och stugan städades. Under dagen fick vi se lite olika bostadsalternativ för studenter. Efter bostadsvisningen var vi fria och många hade timmar att fördriva i Luleå. Vi var ett gäng på 12-13 personer som åt lunch tillsammans på Max, sedan gick vi runt på stan och hamnade till slut på ett café där vi satt i många timmar. Folk droppade av och till sist var vi bara tre stycken kvar som skulle med samma nattåg. På hemresan var det mycket lättare att sova och när vi var framme i Gävle var jag hyfsat pigg.

I varje fall så ser jag fram emot att flytta och studera i Luleå. Nu är det bara att vänta på antagningsbeskedet då.

 

20130615-211610.jpg
Gruppbild på de som lunchade tillsammans. Nu hoppas vi att alla kommer in till hösten. Bilden har Josephine Eén fotat.

Kommentera

