Jämtland

Har som Sofia  själv säger varit i Norrland. Enligt mig så är det knappt Norrland, jaja det är Jämtland i alla fall.

I fredags satte jag mig efter en feberfri natt på ett tåg mot Gävle sådär strax efter lunch. Färden dit gick bra och jag fick en hel del läst i fysikboken. Väl framme i Gävle så hade jag två timmars väntande. Dessa spenderades med att leta toalett, köpa garn och fika på ett mysigt kafé på stationen. Resan från Gävle till Östersund gick bra. Det var dock ett gäng småbarn som härjade i vagnen nästan hela resan.

På stationen i Östersund mötte Sofia upp och efter en kort promenad var vi hemma hos henne där tacos väntade till middag. När vi börjat äta kom även Sofias vän Frida över och åt med oss. Vi tre satt och prata till tolvtiden då Frida gick hem, efter en kort tid kom Sofias roomie hem och vi pratade i ytterligare någon timme.

I lördags så var det dags att turista i Östersund. Vi började med rundvandring på universitetet som är ett gammalt regemente och väldigt likt regementet i Falun. Där dekorerar man med runda hösilage balar, alltså på Mittuniversitetet i Östersund, och så har de en skridskobana på universitetsområdet. Turen gick vidare till rådhuset där Sofia skulle fota mig.

20130216_114526__512105a1e087c31172b75136

Rådhuset i Östersund

Sedan så hade vi stämt träff med Emelie som vi gick gymnasiet med och också flyttat till Östersund.  Vi började med att gå ner till Storsjöns strand där de på vintern har massvis med vinteraktiviteter som skridskoåkning, längd, badtunnor,  solstolar, snöborg och så. Vi såg även en hundsläde och två hästar med en släde. Efter ett tag av fotande från Emelies och Sofias sida så kom Emelie som har praktik på att hon ville smaka kolbulle. Jag och Sofia upptäckte att ”Dagens namn” fick en gratis kolbulle, och dagens namn var Julia. Jag fick alltså en hel kolbulle som jag och Emelie delade på då de innehåller fläsk så åt inte Sofia något. Ganska gott men väldigt flottigt.

20130216_122608__512106499606ee6470a9d4d8

Jag och Emelie äter Kolbullar

20130216_122820__512106a1ddf2b33583f9d149

Birger – storsjöodjuret

 

20130216_143206__512106a6ddf2b335510f57dd

Toast, fetaostpaj och bakad potatis. Sofia bloggar ju också och hon tar kort på nästan allt hon äter tillsammans med andra.

Efter fikat/lunchen gick vi och handla, jag och Sofia till middagen och Emelie till sig själv. Innan Emelie skulle ta bussen hem till sig hann vi med en titt på Sofias lägenhet. Efter att Emelie åkt så bytte vi om och började med middagen, lax, potatiskroketter, hollandaise till såsätarna och sallad. Dett åts tillsammans med Frida.

20130216_182519__512106e89606ee6483bec248

Jag, Frida och maten. Enligt Frida och Sofia tradition dracks läsken i vinglas. Tyvärr smaken hallonsoda lite väl likt dukoral..

Efter middagen så gick vi till två kompisar till Sofia och Frida för att spela poker. Mycket kul kväll med mycket prat och kan säga att jag dessutom komma trea efter Sofia och sedan Seth som vi var hos. En trevlig kväll med massor av prat och insikten om att en som var där är grymt lik  en gemensam vän till mig och Sofia.

20130216_210044__512106ebddf2b3355cdecc23

Poker bordet när vi precis dragit igång.

Vi gick hem vid tolv för att sova då jag skulle med bussen vid tolv dagen efter. Bussresan hem gick jättebra och ska jag upp igen tror jag att jag åker antingen buss eller inlandsbanan från Mora.

Alla bilder i inlägget är fotade av Sofia och fler finns på ensofia.blogg.se.

Kommentera

