Fina, fina hästar

Här kommer en liten presentation av några hästar som under mina nästan tio år som hästtjej betytt mycket för mig. Vissa av dessa lever fortfarande, ett fåtal finns fortfarande i min närhet.

Dinostep FOTOGRAF: Elin Olsson

Först ut är Dinostep eller Dino som han kallas till vardags. Denna gamle man är 24 år, har funnits på klubben långt innan jag började rida och är fortfarande kvar. Tror att han var en av de första jag red på. Har ett minne från en lektion i början då jag red honom och skumpade av när vi travade, red utan stigbyglar den gången. Jag räknar det som min första avramling även om vissa inte räknar det som en. Går idag nybörjarlektioner och voltige i skritt och trav på träning.

Akilles

Akilles

Nästa ponny som tas upp är Akilles. Honom har jag ridit mycket genom åren. Genom snäll ponny som jag saknade mycket när han togs bort. Han skulle också ha varit 24 i år om han levt men han blev sjuk och togs bort för fem år sedan. Endast ett par veckor innan hoppade jag honom, det var sista gången jag satt på honom. Akilles är nog den häst jag hittills blivit mest ledsen över då han togs bort.

Coco Chanel

Coco Chanel

En till ponny som tyvärr inte finns med oss längre, Coco Chanel, eller Coco som hon kallades. En superfin ponny som jag också ridit mycket, den första häst jag red på ett ridläger till exempel. Hon gick även med på voltigeträningarna i början. Hon är en mycket saknad ponny!

Stormen

Stormvind (ignorera mitt utseende, varför göra sig i ordning för att åka till stallet)

Stormen var en fin storhäst som sista åren i livet gick som voltigehäst och dessutom vann pris för bästa häst en gång. Han var superhärlig och jättesnäll men hade eksem och var känslig mot flugor och mygg under somrarna.

 

Malou

Malou, Malou, superfin dam det här. Hon är fortfarande kvar på klubben och det är jag mycket glad över! Rider henne just nu en av de två lektionerna jag rider i veckan. Hon var den första storhäst jag red, red henne i något år då jag fortfarande red i ponnygrupp. Rider henne nu på fredagar och hoppar henne på båda lektionerna då hon är en av få hästar som jag vågar hoppa då jag är hopprädd. Har gjort mig illa rätt rejält när jag hoppade på ponnytiden. Jag kommer att sakna henne väldigt mycket när hon tas bort.

Lagos

Fina Lagos som jag red nästan jämt under de två, tre år som han stod på klubben. Lite speciell men samtidigt supersnäll häst. Gick med på voltigen som Lag 1 häst och var med på ett flertal tävlingar. Han fick flytta hem förra våren då det kostade klubben för mycket att ha kvar honom 😦 Sist jag hörde något om hur han mår så var han privathäst och trivdes med livet. Detta var dock förra sommaren som jag hörde detta.

Dessa hästar har påverkat mig mest. Det finns fler som jag gillar och saknar men det är dessa som varit viktigast.

One response to “Fina, fina hästar

  • Nina

    Hej! Jag hittade din sida när jag satt och letade efter underbara Dino. Han var min första stora kärlek i hästvärlden kan man säga 🙂 Det var min gamla granne som han föddes hos samma sommar som jag och min familj bosatte oss alldeles bredvid. Så jag har följt honom ända sedan han var föl och han gick tillsammans med 2 andra unghästar i en hage som gick hela vägen upp till vår gård. Så när man gick ut på morgonen sa man hej till Dino, pussade lite på honom och sen iväg till skolan. Han var den första hästen som jag fick lov att hjälpa till att rida in litegrann och det var stort när man var runt 10-11 år 🙂 Jag skötte om honom i flera år, runt 7 år tror jag, nästan dagligen sprang jag över fälten och hem till grannen, och hade Dino nästan som min egen och köpte täcken, ny sadel, grimma, nya borstar, ja det mesta köpte jag till honom, vilket jag såklart tyckte var hur roligt som helst, att jag hade en ”egen” häst att köpa saker till, även om han faktiskt inte var min 😀 Iallafall, det var jätteroligt att se att han lever och mår bra, för den här killen kommer för alltid ha en otroligt viktig plats i mitt hjärta kan du tro…Han var en helt underbar ponny med en enorm personlighet! Så det är himla roligt att se att han har betytt mycket även för dig 🙂 Ha det fint och pussa lite extra på honom från mig om du är i stallet! 🙂 /Nina

Kommentera

