Tolv, tretton långa skolår

Många år är det som jag tillbringat i skolan, man skulle väl kunna räkna året i förskoleklass som skolår, så då har jag alltså gått tretton år i skola. Det är mycket mer än halva mitt liv och det är ju klart att den här tiden påverkat mig, både på positiva sätt och negativa sätt.
Jag skulle med all säkerhet inte vara den jag är idag om jag inte varit Skogstroll på Södra, haft Eliza som lärare och varit i den stora lite konstiga gruppen som lekte häst på Kvarnberget, hoppat runt bland de olika tjejgrupperna i B-klassen och framförallt blivit retad av en kille på Västra, hittat en trygg plats med människor som tillät mig att vara den jag är och utvecklas i min egen takt på Kristine.
Redan när jag gick i Skogstrollen, en av F-1-2 klasserna på Södra skolan så var skolan en plats som inte var 100% trygg. Vännerna var inte lika fasta punkter som på dagis och redan i första klass, andra året som Skogstroll blev jag för första gången retad för något som var jag. I 1:an kom det fram att jag hade svårt att uttala ord som skina, kina, tjänar, känner, osv. Jag hade svårt med skillnaden på hur det skulle uttalas, skina och kina uttalade jag likadant men inte på samma sätt varje gång. I alla fall så fick jag gå till talpedagog eller logoped, något av det var hon, under skoltid i ettan. Killarna som jag gick i samma klass som använde detta som ett sätt att reta mig.
Tiden gick, vi blev äldre och skulle börja 3:an, vilket innebar en i hopslagning med alla tvåor från Södra och Glashyttan. Tiden som följde, fyra år, tillbringades på Kvarnberget där jag tillhörde hästgänget. Vi hade en hel del tjafs och bråk i gruppen och vissa händelser gjorde mig mer självständig, andra påverkade mig negativt. Jag hade under den här tiden mer fasta vänner än vad som skulle komma…
Vi är nu framme vid den jobbigaste tiden i skolan. HÖGSTADIET, tror att det är en jobbig tid för de flesta. Du ska hitta dig själv, mycket händer i kroppen och många får lite nya intressen. För mig var det här tiden jobbig för att;
  1. Jag hade ingen självklar plats i någon grupp utan vem jag var med ändrades varje dag.
  2. En kille i klassen mobbade mig och det dröjde länge innan skolan gjorde något och han fick typ göra vad som helst för att han hade någon diagnos.
Jag slutade nian nöjd med mina betyg och glad över att komma därifrån även om jag visste att jag skulle sakna vissa lärare och en del klasskompisar.
Jag gick från min värsta period till den bästa över en sommar, men detta hade jag ingen aning om där och då. Nästkommande del får ett eget inlägg då jag har så mycket att skriva om det att ingen säkert kommer läsa det om jag fortsätter här :).
Kommentera

