Efter tre år på human

Första dagen i ettan, jag kom osäker, ensam och något förvirrad till rum 135 på Kristinegymnasiet.
Tre år har snart gått sedan den där dagen. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva vad jag känner för mina tre år på Human med HV09. Ni var en underbar klass! Man fick vara sig själv, ingen brydde sig, om man inte ville ta plats så gick det bra, ville man ta plats så var det också okej. Man kunde ”hoppa runt” och vara med vilken grupp som helst utan att det blev konstigt.
Jag träffade ganska tidigt Sanna och Karin som blev mina vänner. Så småningom så anslöt även Lisa och Sofia till vår grupp. Vi gjorde mycket kul och trots att vi alla är mycket olika så fanns en hel del gemensamt. Utan er vet jag inte om Human varit lika fantastiskt som det faktiskt blev.
Lärarna på Human har även dem bidragit massor till tre underbara år. Peter och Ove som varit helt underbara, stöttat när det behövts, underhållit oss och retat gallfeber på oss många gånger. Kristina och Maria, Lisa, Fredrik, Malin och Johanna har också dragit sina strån till Human-stacken.
För tre år sedan vågade jag inte hålla föredrag eller prata med en grupp okända människor, det gör jag idag. Det är framförallt det som är den största skillnaden på nu och då. Det finns annat också! Jag är den jag är och älskar den jag blivit. Jag vet att jag kan och tror på mig själv i mycket större utsträckning än tidigare. Jag är gladare och ser till att umgås med dem som får mig att må bra!
Den här förändringen beror nog inte bara på Human och HV09 utan Falu Ridklubb, voltigen och US har haft en del inverkan. Utan stallet, engagemanget i US och voltigen vet jag ärligt talat inte om förändringen varit densamma. Peter, en av mina två mentorer, brukar säga till dem som engagerar sig i en ridklubb och framförallt i ett US att inte ta på sig för mycket uppgifter där och istället satsa mer på skolan. Han sa detta även till mig, och visst jag har inte tagit på mig jättemycket men en hel del har jag gjort under de år jag suttit i US. När vi hade betygssamtal nu i slutet av trean så sa han till mig att han tyckte att för mig så hade mitt engagemang snarare varit positivt och en stor del i min utveckling.
Nu har jag fått antagningsbesked till högskolan och har kommit in och tackat ja till ett tekniskt basår. Jag ska till hösten läsa fysik A och B, kemi A och B och matte D och ev. E i Borlänge. Jag ser verkligen framemot detta år och framtiden får utvisa vad jag gör efter det.
One response to “Efter tre år på human

  • Lisa

    Jag är så glad för din skull Julia, blir alldeles rörd när du skriver om din skolgång! Du är helt sjukt stark och det är fantastiskt vilket självförtroende du fått, det är du värd och glöm aldrig det. Fy fan vad du är bra ❤

Kommentera

