Dags för välförtjänt semester

Inte för mig då, men i fredags var det så dags för ridskolans älskade fyrbenta vänner att äntligen ta semester, fyra härliga veckor på bete. Innan de kunde börja njuta så skulle de transporteras till betet på något vis och enligt tradition på Falu Ridklubb så rids hästarna av elever och andra frivilliga i stallet med tillräckligt hög kunskap till betet.

I år var jag med för första gången, blev tillfrågad förra året om jag kunde rida hem någon men var tyvärr bortrest. Jag fick rida fina, mysiga Malou, den storhäst som var den första storhästen jag red på för många herrans år sedan. Vi samlades vid halv tre för att göra i ordning hästarna, de skulle borstas där sadeln ligger, smörjas in med myggmedel och sadlas och tränsas.

När alla var klara ställde ett tjugotal hästar och ryttare upp sig på lilla ridbanan för uppsittning och genomgång av bland annat ordningen vi skulle rida i. Jag red i par med en tjej på Kiss Me, ett gulligt, grått sto. Vi red ganska långt fram i ledet vilket jag tycker var ganska osmart då Malou alltid varit och alltid kommer att vara enormt lat. I alla fall så red vi två och två på ett långt led, måste varit en ganska häftig syn med allt i från storhästar på över 1.70 till små b-ponnyer. Vi red i skritt, trav och galopp och ritten tog nog mellan 50 och 70 minuter.

När vi var framme hoppade alla av, hästarna sadlades av och vi gick in i hagen och ställde upp, Marika berättade hur vi skulle göra när vi släppte hästarna och på hennes signal släppte alla hästarna samtidigt. Mycket mysigt var det, hästarna var glada och sprang runt ett bra tag innan de ställde sig för att äta.

Alla hästar står uppradade och snart så släpps de. Jag red den 6:e eller 7:e hästen bortifrån, tror mest på 7:e. Bilden har Therese Hillbom tagit, tror jag, i alla fall så var det hon som lade ut den på Facebook. Hoppas det är okej att jag lånar den.. 🙂

Kommentera

