Ridlektion

Är hemma från stallet. Har hunnit med att duscha och äta kvällis.

I alla fall var det en kul lektion då vi gjorde något som var nytt för oss. Vi fick prova på två grejer som ingår i working equitation. Vi fick prova att spetsa en tjur och nästan alla fick prova att öppna en grind. Att spetsa en tjur innebär att man ska fånge en ring som egentligen sitter på en tjur, vi har typ ett hinderstöd istället, för att inte skrämma ihjäl hästarna. Det var mycket svårt och speciellt med mitt superböjliga spö. Stackars Junior fick det i huvudet någon gång. Jag provade aldrig att öppna grinden vilket var att häkta av en tråd från ett hinderstöd, rida mellan två hinderstöd och sätta tillbaka snöret.

Vi hoppade också lite sockerbitar. Först en travkavaletti, som Junior ville galoppera över, sedan en kavalettiserie i galopp och till sist typ ett dogleg, som jag inte hoppade. Junior var supertaggad och jag red utan väst så då skippade jag det.

2 responses to “Ridlektion

  • Josefine - Dressage world

    Okej, tack för din åsikt 🙂 Det är ungefär så jag också gör. På dom hästar som redan är ”vana” med sporrar och som inte lyssnar utan är det nästan ett helvete att rida dom utan. Hade det varit sin egen häst hade man kunnat få bort den där ”skänkeldövheten” efter mycket jobb, men på en ridskola när många olika ryttare rider är det svårt.. Kul att du kommer med din åsikt 😀

  • Alexis

    Guud vad fina bilder du tar!<333

Kommentera

